Communiceren & onderhandelen met vakbonden op de werkvloer

Communiceren & onderhandelen met vakbonden op de werkvloer

  • U leert de agenda’s van uw vakbonden.
  • U leert constructief te communiceren en te onderhandelen met uw sociale partners.
  • U leert hoe u listen ontloopt, conflicten ontmijnt, storingstechnieken omzeilt en sociale brandjes blust.

DURF TE INVESTEREN IN UW RELATIE EN UW COMMUNICATIE MET UW VAKBONDEN

Iedere onderneming heeft belang bij het investeren in een optimale relatie tussen management en sociale partners. Bedrijven waar sociale conflicten vermeden worden, kennen immers een hogere productiviteit, een beter rendement, een betere werksfeer, een lager absenteïsme, … kortom, het zijn bedrijven waar op een constructieve wijze gecommuniceerd wordt tussen management en sociale partners. Maar als leidinggevend manager wordt u geconfronteerd met tal van tegenstrijdigheden tussen wat u, uw management, uw sociale partners én uw werknemers precies willen. Hoe u zonder kleerscheuren door dit mijnenveld stapt, leert u gedurende deze training.

WAT KAN EN WAT KAN NIET – WAT MAG EN WAT MAG NIET?

Maar wat zijn uw grenzen als lijnmanager? Hoe denken uw sociale partners? Is communiceren en/of onderhandelen met een afgevaardigde van ACV inderdaad anders dan met iemand van het ABVV? En hoe vertaalt dit zich naar de werkvloer?

HOE COMMUNICEERT U MET UW SOCIALE PARTNERS?

Lijnmanagers, leidinggevenden, operationele managers, … staan steeds in de vuurlinie bij sluimerende sociale conflicten of crisissen. Aan de basis van iedere gezonde relatie ligt een duidelijke, eerlijke communicatie en onderhandeling gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Gedurende deze unieke training leert onze docent u hoe u groeit tot een vertrouwensband met uw sociale partners.

EN WAT BIJ CONFLICTEN EN CRISISSEN?

Hoe goed u het ook aanpakt, een conflict of crisis is niet steeds te vermijden. Toch heeft u er alle belang bij dat dit niet escaleert tot een staking of tot een verzuurde relatie tussen management en sociale partner. Gedurende deze workshop leert u hoe u overeenkomsten afsluit, hoe u met tegenstrijdigheden omgaat, hoe u een conflict aanpakt, hoe u als lijnmanager onderhandelt, … Kortom, u leert hoe u op een informele wijze kan bemiddelen tussen de diverse betrokkenen en zo optimaal kunt bijdragen tot de sociale vrede binnen uw onderneming.

Stefan Denayer – Trainer IFBD
Als operationeel manager sta je steeds in de vuurlinie. Kleine discussies, domme conflicten kunnen immers uitmonden tot structurele sociale onrust. Daarom moet je zowel formeel als informeel leren communiceren met je vakbond en haar afgevaardigden om zo een werkbare relatie vorm te geven.

Stefan Denayer – Trainer IFBD

Stefan Denayer is een (hard) HR professional met een uitzonderlijke expertise in sociale en arbeidsrelaties. Als HR adviseur – waarbij vakbonden als de rode draad doorheen zijn carrière lopen – biedt hij een heldere en pragmatische kijk op het communiceren en onderhandelen met sociale partners. Hij is dan ook perfect geplaatst om dit programma te verzorgen. 

Stefan blikt terug op een gevulde carrière zowel als consultant-adviseur sociale relaties (ondermeer bij Acerta en vandaag binnen zijn eigen advieskantoor Pragmats) en als operationeel HR manager verantwoordelijk voor de arbeidsrelaties en de communicatie met de vakbonden.  Zo was Stefan o.m. Director Social Law & Labor Relations bij Janssen Pharmaceutica – Johnson & Johnson, Deputy Director Labor Relations & Social Policy en HR manager bij Essenscia en als HR manager verantwoordelijk voor de arbeidsrelaties en sociale wetgeving bij Brussels Airport Company, de VRT, Comeos en andere… 

Met een uitzonderlijke én jarenlange praktijkervaring als verantwoordelijke sociale wetgeving, employee benefits en arbeidsrelaties heeft hij een unieke kennis en ervaring opgebouwd in het ondersteunen van ondernemingen op sociaal juridisch vlak, in het begeleiden van herstructureringen, oplossen van sociale conflicten, onderhandelen van cao’s, opzetten en onderhandelen van ploegensystemen en verloningssystemen, … Hij deelt graag deze unieke ervaring met u op dit programma. 

Zeer bruikbare en interessante voorbeelden. Uitgebreid naslagwerk als cursus.

Jana, Preventiedienst

Lesgever is een echte expert. Zeer veel praktijkvoorbeelden.

Ellen, HR officer

Heel boeiend en goed gebracht!

Christophe, Site manager

Goeie opleiding, ik had die 25 jaar geleden al moeten volgen!

Gino, Supervisor

Heerlijk en zeer praktisch.

Pol, Country Division Leader

Heel goed, heel interessant!

Patricia, Head HR Belux

Top!

Rob, Managing partner

Interessant! Heel anekdotisch.

Karlijn, HR Manager

Ongelooflijk hoe gepassioneerd de docent deze materie beheerst.

Geert, Manager
Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
TOP 10 IFBD-trainingen

Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

 

 

Anderen bekeken ook
Sales Klantgerichte en commerciële vaardigheden voor de medewerker binnendienst Klantgerichte en commerciële vaardigheden voor de medewerker binnendienst Lees meer lees meer Communicatie, presentatie & impact Charismatisch en inspirerend spreken Charismatisch en inspirerend spreken Lees meer lees meer Juridische trainingen Managen met tegenwind Managen met tegenwind Lees meer lees meer Human Resources & Arbeidsrecht Alcohol en drugs op de werkvloer Alcohol en drugs op de werkvloer Lees meer lees meer