LEIDINGGEVEN OP AFSTAND … VERTROUWEN & CONTROLEREN
Steeds meer mensen werken elders: thuis, onderweg of bij de klant. Maar hoe geeft u leiding aan mensen die u zelden ziet? Hoe weet u dat uw thuiswerkers met de juiste dingen bezig zijn? Hoe coacht u mensen vanop afstand? Hoe motiveert u virtuele teams? En heeft iedereen wel de doelstellingen begrepen?
Hoewel de technologie perfect toelaat uw kenniswerkers vanop eender welke locatie aan te sturen, blijft het voor u als leidinggevende lastig. U zoekt de juiste balans tussen vertrouwen & loslaten én controle & bijsturing. Want uw virtuele medewerkers moeten hun doelstellingen realiseren, zowel als individu maar ook als lid van uw team. Iedereen – zowel de kantoor mus als de vrije vogel – moet actief betrokken zijn én blijven bij het realiseren van de door u gestelde doelen.
STUREN OP AANWEZIGHEID IS NIET LANGER AAN DE ORDE
Goed teamwerk realiseren binnen eenzelfde fysieke locatie is reeds een uitdaging. Wanneer mensen echter niet op eenzelfde werkplek zitten, wordt teamwerk nog een stuk complexer. Niet alleen moet u anders leiding geven, maar ook de besluitvorming verloopt anders. Vertrouwen krijgt een nieuwe dimensie en u moet op een andere manier communiceren. Het opvolgen wordt moeilijker, net als het bijsturen. Doelstellingen kunnen mis begrepen worden. Demotivatie en conflicten kunnen escaleren zonder dat u er erg in hebt. Kortom, leiding geven aan een virtueel team vereist fundamenteel andere management vaardigheden.
DE KNELPUNTEN BIJ FLEXIBELE ARBEID
Het ontbreken van face-to-face interactie, conflicten tussen prioriteiten, elektronische of telefonische communicatie lijnen, halve informatie, onduidelijke opdrachten, gebrekkige rapportage, … Dit alles belemmert de effectiviteit binnen leidinggeven en coachen op afstand. Sommige teamleden klagen over isolatie, e-mails verdwijnen in een zwart gat, de “spanningen” stijgen tussen collega’s en managers, de opvolging wordt complexer, de communicatie loopt verkeerd, … Wat dan op zijn beurt resulteert in verminderde productiviteit en gemiste deadlines.
MAAK PRESTATIE AFSPRAKEN
Als manager én als leidinggevende moet u leren vertrouwen dat de gemaakte afspraken worden nageleefd. Dat betekent concreet dat u meer energie moet steken in het maken van prestatieafspraken en dat u het uw medewerkers mogelijk moet maken hun prestaties daadwerkelijk te behalen. U moet minder controleren en meer sturen. Niet de input telt, maar wel de output. Loslaten maar toch geven én krijgen van vertrouwen.
WAT U MAG VERWACHTEN
Sabine Tobback laat u in deze tweedaagse training ‘Leiding geven op afstand’ zien hoe u met uw mensen kunt samenwerken, ongeacht de afstand. Leer hoe u een team maakt van medewerkers die elkaar zelden zien, hoe u praktische informatie uitwisselt en heldere afspraken maakt.