VORMEN VAN KRACHTIGE TEAMS
Het gevoel hebben erbij te horen. Zeggen wat je wilt zeggen. Fouten openlijk bespreken. Onbevreesd presteren. Anderen aanspreken op prestaties maar ook op gedrag. Medewerkers, collega’s en managers ongevraagd met nieuwe ideeën bestoken en zo uit te dagen om te excelleren. En dit alles in een positieve en constructieve werkomgeving …
Dit kan alleen in een open en veilig werkklimaat. En psychologische veiligheid is hiertoe de sleutel. Het lijkt op het eerste gezicht de gewoonste zaak van de wereld, maar schijn bedriegt. Het realiseren van psychologische veiligheid blijkt in de praktijk alles behalve eenvoudig.
WANNEER IS EEN WERKOMGEVING ‘VEILIG’?
Maar wat is het verschil tussen een open en een toxische werkplek? Waarom leidt psychologische veiligheid tot een verhoogde productiviteit, betrokkenheid en creativiteit? Hoe herkent u signalen van veiligheid en onveiligheid in eigen team(s) en organisatie? Hoe draagt psychologische veiligheid bij tot inclusie en innovatie, die andere twee pijlers van een veerkrachtige organisatie? En hoe is psychologische veiligheid verbonden met autonomie, feedback en sociale ondersteuning?
Maar vooral: hoe creëert u een klimaat waarin uw werknemers en leidinggevenden vertrouwen koppelen aan openheid? En niet bang zijn om fouten te maken …
ANGST ALS SPOOKBEELD VOOR GROEI EN INNOVATIE
Angst weerhoudt mensen ervan hun ideeën en meningen te uiten. Niemand wil onwetend, onbekwaam, opdringerig of negatief overkomen. Dus worden geen vragen gesteld, zwakheden of fouten niet toegegeven en nieuwe ideeën geparkeerd. En dan komen zowel het leren als het groeien van mensen binnen de organisatie in een rode gevaren zone. Niet alleen om dat nieuwe projecten doodgezwegen worden, maar vooral omdat mensen afhaken en stoppen om mee te denken.
EN WAT IS JOUW ROL ALS LEIDER IN DIT ALLES?
Als leidinggevende speel je dé cruciale rol in het creëren van een veilig klimaat. Jij bent immers het ultieme rolmodel: je medewerkers kijken naar jou om de gedragsnormen en de ongeschreven regels te kennen binnen het team. En wil je dat je medewerkers open zijn en – bijvoorbeeld – durven te praten over hun fouten, dan zal jij je ook kwetsbaar moeten opstellen. Maar natuurlijk botst dat soms met die andere rol die je te vervullen hebt: de rol van “kapitein” die het team met vaste hand de juiste kant op stuurt. Maar hoe pak je dit dilemma aan? Hoe vind je de balans?
PSYCHOLOGISCHE VEILIGHEID BETEKENT NIET ALTIJD AARDIG ZIJN
Psychologische veiligheid is alles behalve fluffy want het eerlijk benoemen van wat goed én verkeerd loopt is net keihard en zeer confronterend. Aan de hand van concrete cases van leidende organisaties, leer je de massieve impact begrijpen die uitgaat van een vertrouwensvolle, positieve werkomgeving. Maar je leert ook om te gaan met de veiligheidsvreters: afstandswerk, overmatige stress, groeiende onzekerheid, project organisaties, diverse teams, …
EXCELLEREN EN LATEN EXCELLEREN
Psychologische veiligheid geeft medewerkers het gevoel erbij te horen, moedigt ze aan hun mening te uiten, gemaakte fouten openlijk te bespreken en veelbelovende ideeën aan te dragen. Het leidt tot aantoonbare verbeteringen in eigenaarschap, samenwerking, leren, creativiteit en presteren. Mis dit programma niet want psychologische veiligheid is de basis van uw succesvolle team.
CREËER JE VEILIGE WERKPLEK …
Maar het allerbelangrijkste deel van workshop blijft de praktische aanpak en invulling op jouw werkplek. Hoe kun je in teams, op afdelingen en in organisaties zorgen voor een psychologisch veilig klimaat. Waar kun je het beste mee beginnen? Welke tools en werkvormen kun je het beste gebruiken? Wat zijn de valkuilen en wat zijn de succesfactoren? En vooral ook: hoe kun je vanaf morgen – met een op eigen maat gesneden aanpak – eraan beginnen.