WANNEER VEILIGHEID ROUTINE WORDT
Veiligheidsprocedures in het handboek? Check. Beschermingsmiddelen op voorraad? Check. Veiligheidsslogans op elke muur? Check.
En toch gaat het mis. Niet door een gebrek aan kennis, maar door een tekort aan communicatie. Want niemand zei iets toen een collega een fout maakte. Niemand controleerde of de regels werden nageleefd. Het resultaat? Een ongeval dat nooit had hoeven gebeuren. De oorzaak? Niet een gebrek aan beleid, maar een gebrekkige veiligheidscultuur. Maar hoe voorkomt u dit in uw afdeling?
VEILIGHEID … NIET ALLEEN WANNEER HET FOUT GAAT
Veiligheid is voor zowat alle bedrijven een topprioriteit. Veiligheidsregels, procedures en beschermingsmiddelen zijn vandaag de dag stevig ingeburgerd. Toch worden de vele regels rond veiligheid, als alles goed gaat, vaak als vertragend, betuttelend of zelfs negatief ervaren. Op de werkvloer komt veiligheid meestal pas op de radar als het echt misgaat.
Veiligheid begint niet met regels, maar met bewustwording. Want hoe vaak kijken medewerkers weg van risico’s die recht voor hun neus liggen? In deze training leert u hoe u onveilig gedrag blootlegt, bewustzijn creëert en medewerkers verantwoordelijkheid laat nemen. Met praktische inzichten waarmee u direct aan de slag kunt.
VEILIGHEID VEREIST EEN MENTALITEITS-VERANDERING: SPREKEN IS GOUD, ZWIJGEN IS GEVAARLIJK
Veiligheid gaat verder dan die set regels en procedures. Het draait om het gedrag en de houding van medewerkers, zodat veiligheid een vanzelfsprekendheid wordt. “Veiligheid tussen de oren” vraagt om een duurzame mentaliteitsverandering.
Toch blijven veel medewerkers stil bij onveilig gedrag. Uit angst? Onzekerheid? Onverschilligheid? Maar hoe bouwt u een cultuur waarin medewerkers elkaar durven aan te spreken op risicovol gedrag? Hoe doorbreekt u het taboe op meldingen? Hier staat psychologische veiligheid centraal: maak fouten bespreekbaar, creëer een cultuur waarin melden vanzelfsprekend is en stimuleer de dialoog.
SLORDIGHEID, ONOPLETTENDHEID EN HET NEGEREN VAN REGELS
Niemand heeft de intentie om bewust een ongeval te veroorzaken of zich onveilig te gedragen. Toch wordt de overgrote meerderheid van de ongevallen veroorzaakt door menselijke factoren: routinegedrag, slordigheid, overmoedigheid, onoplettendheid of het (on-)bewust negeren van de regels.
Weten wat u moet doen is één ding, het ook daadwerkelijk dóén is iets anders. In deze training leert u hoe u gedrag gericht beïnvloedt. Met de interactiestijlen van Leary als krachtige tool ontdekt u hoe u gedrag ombuigt, medewerkers motiveert en duurzame gedragsverandering realiseert. Veiligheid wordt geen optie of keuze, maar een reflex.
MAAR HET KAN ANDERS …
Een deel van de veiligheidsproblemen ontstaat door een gebrek aan technische kennis en vaardigheden of het niet kennen van regels en procedures. Toch ligt bij de meeste veiligheidsconflicten menselijk gedrag aan de basis. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat maar liefst 95% van ons (veiligheids-)gedrag wordt gestuurd door onbewuste automatische processen. Veel van de ongevallen kunnen worden verklaard vanuit deze niet-rationele factoren. Het goede nieuws? U kunt dezelfde niet-rationele mechanismen gebruiken om een sterke veiligheidscultuur op te bouwen. En precies dat leert u tijdens deze workshop.
UW PERSOONLIJK ACTIEPLAN
U krijgt tijdens deze workshop een bruikbaar en realistisch actieplan waarmee u morgen aan de slag kunt om op uw werkvloer een veiligheidscultuur te realiseren. Dit stappenplan is gebaseerd op de ervaring van onze trainer en heeft inmiddels bij tientallen ondernemingen meetbare resultaten geboekt.