Het luisterend oor van de manager …Een gesprek vraagt een balans tussen praten en luisteren … en toch verliezen wij steeds vaker ergens midden in het gesprek de balans. Technologie is hier een belangrijke stoorzender. Onze smartphone ligt altijd in handbereik op restaurant, tijdens elke meeting, op ons nachtkastje … Steeds vaker communiceren wij met sms’sjes, app’jes, mailtjes of Facebook. Wij appen liever dan we praten. Communicatievaardigheden – en meer bepaald gespreksvaardigheden – zijn als competentie meer dan ooit verwaarloosd, zowel in ons onderwijs als in vele managementtrainingen. Digitaal leren vervangt Groepsleren. Screentime vervangt Peopletime.
En als we dan communiceren, praten wij. Wij vertellen de ander wat wij belangrijk vinden en stellen die vragen die voor ons belangrijk lijken. En terwijl de ander antwoordt, denken wij reeds aan de volgende vraag. Of aan dat ander project … of wat wij straks zullen eten …
Welke competentie is belangrijker dan de kunst van heldere en verhelderende gesprekken voeren? Waarom onderschatten moderne managers spreken en vooral luisteren? Waarom krijg je als communicerend manager steeds diezelfde gouden tips? Je moet je gesprekspartner in de ogen kijken, je moet instemmend ‘hummen’ en knikken om te laten zien dat je nog steeds aandachtig bent, je moet inhaken op het verhaal van je partner, je moet kort samenvatten of herhalen wat je net gehoord hebt, …
Laat ons eerlijk zijn: bovenstaande tips zijn ronduit flauwe kul. Want waarom moet je bewijzen dat je luistert als je ook écht luistert? Stop met acteren en begin met communiceren. Wees geen twee mensen die toevallig in dezelfde ruimte woorden naar elkaar roepen en doen alsof ze communiceren. Stephen Covey formuleerde het als volgt: ‘De meesten van ons luisteren niet met de intentie om te begrijpen. Wij luisteren met de intentie om te antwoorden.’
Graag geef ik je hier dertien (!) bouwstenen voor een goed gesprek …
De finale boodschap is: blijf geïnteresseerd in andere mensen en in hun verhaal. Want als je praat, herhaal je alleen wat je al weet! Als je luistert, leer je vaak iets nieuws …
Dit zijn enkele trainingen van het IFBD die u hierbij kunnen helpen:
Voer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVul uw e-mailadres in en wij laten u weten wanneer er extra data beschikbaar komen.
Bedankt, u ontvangt nu automatisch een e-mail wanneer nieuwe data beschikbaar komen.
Sluiten