De kracht van anti-klagen
Het is een groot misverstand dat negatief ingestoken nieuwsberichten meer aandacht zouden trekken dan positief aangegeven teksten. Je hoeft maar door de kranten te bladeren en je snapt wat ik bedoel: de nadruk ligt voortdurend op de negatieve afwijkingen. Laat jezelf daarvan een halfuurtje doordrenken en je bent alwéér wat somberder, angstiger en meer paranoia geworden. Kritisch zijn is één ding. Maar wat belet ons er een positieve draai aan te geven? Oftewel: anti-klagen?
Proportionele berichtgeving
Waarom beginnen we niet met het positieve nieuws om verderop in het verhaal in verhouding aandacht te besteden aan die paar procenten die negatief afwijken? Een beetje meer proportionele berichtgeving zou veel goed doen in medialand. Eerst het positieve benoemen, daarna de aandachts- en verbeterpunten adresseren, oftewel: anti-klagen.
Laten we scherp blijven met zijn allen. Dan voorkomen we dat we als intelligente soort terugvallen in een staat van onwetendheid, naïviteit, stompzinnigheid en collectief onbewustzijn. Daarom herhaal ik nog maar een keer mijn credo: “Verbeter de wereld en begin bij jezelf!”
De zeven tips
Hierbij geef ik je graag een positief gestemde anti-klaagsamenvatting:
Het is mogelijk om kritisch te denken én er tegelijkertijd een positieve wending aan te geven. Dát is de combinatie die ik graag aanwakker. Klagen in de tweede verschijningsvorm, betreuren of reclameren, mág! Het is volstrekt rechtmatig. Hoe meer we ons positief-kritisch naar elkaar opstellen, onder het genot van een complimentje zo nu en dan, hoe beter.
Bart FLOS
Voer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVul uw e-mailadres in en wij laten u weten wanneer er extra data beschikbaar komen.
Bedankt, u ontvangt nu automatisch een e-mail wanneer nieuwe data beschikbaar komen.
Sluiten